måndag, april 30, 2012

Kusinen från landet

Det är få platser på jorden som jag känt mig som en sån utböling som när jag kommer till Stockholm. När jag kliver av tåget och kommer in på Centralstationen så känns det som jag kliver in i en annan värld och genast blir jag så sjukt otrendig och ocool. Jag förstår faktiskt inte varför och jag får inte alls samma känsla när jag kommer till Göteborg, men kanske identifierar jag mig mer med en "go gubbe" än en dryg stockholmshipster. Det känns som hela jag utstrålar "Howdy här kommer kusinen från landet".

I helgen fulade vi oss in bakvägen till Stockholm med en bussresa. Bussen tog oss hela vägen till hotellet och på kvällen var det bara att hoppa in i bussen som körde oss till Chinateatern och Dirty Dancing och efter föreställningen gick bussen hem igen. Sjukt smidigt! Tillsammans med två systrar, två kusiner, ett kusinbarn, moster och mamma intog jag huvudstaden. Och vi är otrendiga hela helgen. Vi dricker bag-in-box inklämda på ett pyttelitet hotellrum, käkar buffé på hotellet, tar gruppfoton inne på restaurangen och gör fulgrimaser, har fotosession framför Dirty Dancing-skylten utanför China med lyftet och avancerad akrobatik  (se bild). Vi är högljudda och asgarvar åt det mesta. Som kor som blir utsläppta på grönbetet.

Men en sak är jag ganska säker på: Kusinerna från landet har sjukt mycket roligare än trendiga stockholmshipsters.

1 kommentar:

  1. Haha, som jag skrattade när jag läste detta. Igenkänningsfaktorn var i taket.
    Skulle vilja tillägga ett par egna skildringar från helgen:
    * Blir överexalterad över att ha sett två kändisar på gatan (om André Wickström inte var på Chinateatern så var det hans om cyklade förbi slottet på söndagen hävdar jag bestämt!)
    * Tänker tankar som: "Duger jag nu när jag är i huvudstaden? Jag menar, min jacka är ju från Gekås..."
    //Frida

    SvaraRadera