onsdag, maj 02, 2012

Note to self: Stäng toadörren!

För någon vecka sedan flyttade jag in i min tredje lägenhet på åtta månader. Det här är egentligen mer en transitlägenhet innan jag åter igen får Linköping som min mer fasta punkt i tillvaron. Efter att enbart ha bott på våning två eller uppåt de senaste sju åren så krävs det lite omställning nu när jag bor på bottenvåningen. Och det är verkligen bottenvåningen, ingen halvtrappa upp. Utsikten består av en liten innergård som de boende kan spatserar på.

Några kompisar till mig berättade för ett tag sedan att de ibland går och låser ytterdörren på sin lägenhet för att kunna bajsa med öppen dörr. Jag kan inte säga att det är något jag brukar göra medvetet (ibland är dörren låst och ibland inte), men visst stänger man inte alltid dörren när man ska på muggen om man bor själv. Nu är dock läget ett annat. Ett flertal gånger har jag insett (the hard way) att om dörren till toaletten står på vid gavel så är hela lägenheten som ett litet tittskåp. Inklusive toaletten.

Andra beteenden som är värda att tänka på en extra gång när man bor på bottenvåningen:
  • Inte byta om till i vardagsrummet/köket/sovrummet (ja det är en etta), utan göra det inne på toan (med stängd dörr!)
  • Inte peta sig sig i näsan/klia sig i skrevet eller vad man nu tycker om att göra när man är själv.
  • Överhuvudtaget ha kläder på sig.
  • Bara för att man inte ser ut när det är mörkt ute så kan andra se in om lampan är tänd.

Utsikt från toan; ni kan ju tänka er här det ser ut från andra hållet.

Trots besväret med ändrade toavanor så är det ändå härligt att bo på bottenplan, särskilt nu i maj när innergården står i blom. En liten nervös vinkning til grannarna när man sitter med byxorna nere för man väl ta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar