tisdag, april 10, 2012

Hårologi - kort vs långt

För en vecka sedan var jag och klippte av en bit av mitt hår. Min pojkvän Björn blev en smula överraskad när han kom hem. "Åh... Fint." var reaktionen. Han tyckte att mitt långa hår var bättre än min nya bob. Nu en vecka senare verkar han ha förlikat sig med synen, även om han tycker att det är bättre när jag tar två  hårnålar och fäster bak håret (vilket kanske ger illusionen av att håret skulle kunna vara långt och uppsatt). Min frisör frågade mig vad Björn tyckte om att jag klippte av mig håret. Jag svarade att jag trodde att han gillade längre hår bättre, varpå hon frågade: Vad är det egentligen med killar och långt hår?

En kompis till mig har som teori att ett förhållande har svårt att överleva om killen har längre hår än tjejen. Förutom empiriska studier i den egna bekantskapskretsen så kan hon presentera ett mycket hållbart bevis: E-Type. Den långhårige karln närmar sig 50 och har inte lyckats stadga sig ännu. På grund av sitt hår, enligt min kompis. Hennes mamma fyllde på bevisbördan och lyfte fram Björn Borg, som verkar ha svårt att bli riktigt seriös med sina kärlekar innan han klippte av sig sin man.

Långt hår på killar signalerar kanske någon slags bad-boy-attityd, men vad betyder kort hår på tjejer? Okej att majoriteten av män har kort hår men många kvinnliga kvinnor har också kort hår. Kan det vara en åldersgrej? Väldigt få äldre kvinnor har långt hår (nu snackar vi 50+). Har jag som 26-åring tagit ett steg närmre medelåldern genom att kapa av en bit av håret?

Vad säger ni?

2 kommentarer:

  1. Hej! Diggar din header =)! Jag tror det har att göra med att killar gillar det naturliga; långt hår som växer som det vill och hänger vackert om axlarna ger intrycket av en naturlig skönhet. Klippta, korta frisyrer är givetvis också skitsnyggt, men det är ju en mer uppstyrd skönhet ;)!

    SvaraRadera
  2. Bra, roligt skrivet. Du är jättesöt i bob!

    SvaraRadera